SEO S LIDSKOU TVÁŘÍ A TAKÉ TROCHOU MATEMATIKY SE VYPLÁCÍ JAKUB HLADKÝ, ACOMWARE S.R.O. SEMINÁRNÍ CENTRUM ACADEMIE OSTRAVA 5. ČERVNA 2012 www.acomware.cz ACOMWARE s.r.o. Hvězdova 1689/2a, 140 00 Praha 4 Tel.: 737 289 119 info@acomware.cz www.acomware.cz facebook.com/acomware twitter.com/acomware
Základy SEO Výsledky výzkumu SEO pokročile SEO matematika Nové trendy v SEO Čím se ne / zabývat Obsah 2
Co je to SEO a proč se jím zabývat Jak fungují vyhledávače vs. lidé Jak lidé hledají AIDA model Attention upoutat pozornost Interest vzbudit zájem Desire vytvoření touhy Action výzva k akci Základy SEO Co vyhledávač vypisuje za výsledky 3
On-page SEO Klíčová slova Stromová struktura a logika e-shopu Titulky stránek 70 znaků Meta description 180 znaků Copywriting Obrázky Velikost stránek a rychlost načítání Long tail výrazy Landing pages Základy SEO 4
Základy SEO Off-page SEO Zpětné odkazy kvalita vs. kvantita Odkazy z kvalitních serverů, oborová média Různorodost odkazujících domén a KW Odkazovat na všechna patra e-shopu Častá chyba přeoptimalizace HP 80 % odkazů má směrovat mimo HP 5
Výzkum na CZ e-shopech Unikátní test 677 e-shopů v letech 2011-2012 Barometr ACOMWARE Technické SEO Datová velikost - 75,7 % v pořádku Alternativní popisky obrázků 76,4 % v pořádku URL adresy webu ve správném tvaru 67,1 % v pořádku Titulky HP/kategorie/produkty 78,5/63,7/66,8 % v pořádku H-nadpisová struktura 45,5 % v pořádku Logické zanoření stromové struktury 89,1 % v pořádku Linkbuilding 10,3 % v pořádku Barometr e-shopu Copywriting, výskyt textů 33,7 % v pořádku 6
Pokročilé SEO Rozložení obratu e-shopu 7
Pokročilé SEO Značka vs. obecná slova 8
Pokročilé SEO Značka ve vyhledávačích CTR: 10-20-50 % oproti nonbrand 2-3-5% Vracející se návštěvníci (v metodice GA) dotazy se značkou 75-85 % dotazy bez značky 20-35 % Konverze 3-6x vyšší u dotazů se značkou Naučte návštěvníky i zákazníky spojovat, resp. nahradit obecná slova vaší značkou: aukce = Aukro čaje = Oxalis podprsenky = Astratex srovnávač cen = Heureka.cz 9
Chování lidí, Pokročilé SEO kombinace klíčových slov GA Multichannel funnels Keywords Lidé hledají obecný výraz a pak ho spojují se značkou, příp. využijí srovnávače zboží a vrací se na web přímo/newsletterem Pamatují si lidé vaší značku, když odejdou z e-shopu? 10
Chování lidí, Pokročilé SEO kombinace klíčových slov 11
Pokročilé SEO Proklikovost pozic ve fulltextu 12
Pokročilé SEO Hodnota umístění na prvních místech ve vyhledávačích Měsíční počet návštěvníků x 12 = Přesná shoda - měsíční hledanost klíčového slova x průměrná proklikovost na pozicích 2-5 Long tail - Volná shoda minus přesné hledání x 12 měsíců x průměrná proklikovost první stránky Počet návštěvníků x cena Adwords CPC Podíl trhu Google převedení na celý trh (x2) Zdroj: http://www.slingshotseo.com/resources/white-papers/how-to-value-seo 13
Příklad: parfémy Pokročilé SEO Přesná shoda: 14 800 x 6 % x 9,25Kč x 12 x 2 = 197 136 Kč Longtail (volná shoda): 120 200 x 2 % x 13,62Kč x 12 x 2 = 785 819Kč 14
KPI v SEO Co sledovat? TIP: vytvořte si segmenty nebo vlastní přehled Trend návštěvnosti z obecných a long tail dotazů + změny konverze a obratu Porovnání návštěvnosti s kapacitou vyhledávačů Trend návštěvnosti z brandových dotazů + absolutní počet + změny konverze a obratu Poměr long tail a obecných dotazů Počet různých vstupních dotazů Pokročilé SEO S jakými dalšími výrazy hledají lidé brand existuje vhodná vstupní stránka? 15
Nové trendy v SEO SEO a brand Více stránek pro více dotazů Mobilní zařízení Sociální sítě ano / ne? SEO součástí PR SEO součástí uživatelské použitelnosti 16
Čím se nezabývat Odkazy v patičce e-shopu, partneři apod. Výměnné systémy odkazů, farmy, lišty apod.! PR články na PR webech typu www.seoclanky.net apod. Všechny krátkodobé techniky Nezabývejte se tím, čím se nezabývají zákazníci. 17
Čím se zabývat Obsahová strategie ne jen texty, ale: Synergie SEO, PR, UX Synergie long tale KW a landing pages Dlouhodobé efekty Odliš se nebo zemři síla brandu Mobilní zařízení Sledujte GA i zákazníky, testujte, počítejte Zabývejte se tím, čím se zabývají zákazníci. 18
Děkuji vám za pozornost! Jakub Hladký Jakub.hladky@acomware.cz www.acomware.cz ACOMWARE s.r.o. Hvězdova 1689/2a, 140 00 Praha 4 Tel.: 737 289 119 info@acomware.cz www.acomware.cz facebook.com/acomware twitter.com/acomware